DOF (Depth of Field – Alan Derinliği)
Kameralarda yer alan ve Alan Derinliği (DOF – Depth of Field) olarak adlandırılan etki, en basit tanımıyla, kameranın odaklandığı kısmın net, odağın dışında kalan kısımların bulanık görüntülenmesidir. LightWave 3D’nin 9.2 sürümünde oldukça geliştirilmiş olan bu özelliği denemek istediğimde, Focal Distance’ı, yani odaklanacak noktanın kameraya uzaklığını, otomatik olarak hesaplayan basit ipucunu günlüğüme yazmanın yerinde olacağını düşündüm. Açıkçası her zaman aklımda kalmadığından kopyala/yapıştır (copy/paste) yapılacak bir yer hiç fenada olmayacak. Sayfamızı ziyaret eden arkadaşlarımızında umarım hoşuna gider. Formül aşağıda, açıklamalar bir tık uzağınızda.
vmag(Camera.wpos(Time)- FocusNesnesi.wpos(Time))
Açıklamaya gelince. Kamera panelini açınız (c ve p kısa yol tuşları), daha sonra DOF elde etmenizi sağlayacak seviyede antialias seviyesi sağlayın ya da uygun kamera tipi belirleyin (classic camera’da medium ya da PLD7 seviyesi antialias ya da kamera tipi olarak Real Lens Camera ya da Perspective camera seçilmeli).
Depth of Field kısmı aktif hale geldiği zaman en üst seçenek olarak Focal Distance’ı göreceksiniz. Focal Distance, net olarak gösterilecek bölgenin kameraya uzaklığını ifade eder. Buraya rakkam girebilirsiniz. ya da sahneye ekleyeceğiniz bir Null objeyi isimlendirerek, yukarıda verdiğimiz expression’ı Focal Distance’a girmeniz yeterli olacaktır.
Sahneye bir Null nesne ekleyin ve ismini mesela hedef olarak verin. Şimdi Kamera panelinde, Focal Distance seçeneğinin yanında yer alan E harfine basınız. Bu size Focal Distance için bir envelope yani değişken vermenize olanak sağlar. Karşınıza gelen iletişim penceresinde önce Expressions sekmesini seçin. Bu pencereye artık expression’ı girebilirsiniz. Alttan New seçeneğiyle yeni bir expression gireceğinizi belirtin ve yukardaki formülü, value kısmına girip, Apply tuşuna basınız. Formülde tek dikkat edeceğiniz şey, Focusnesnesi olarak belirttiğimiz yere hedef nesnenin ismini yazmak. Eklediğimiz Null nesneye hedef ismini verdiğimiz için expression aşağıdaki gibi olmalıdır.
vmag( Camera.wpos(Time)- hedef.wpos(Time))
Artık sahnede yer alan hedef nesnesini sahnenin neresine taşırsanız, oranın mükemmel netlikte olacağından emin olabilirsiniz. Deneme için Lens F-Stop’u küçültün (mesela 0.1) ve bir test render alın. Kolay gelsin…
Ekleme: Aşağıda deneme için hazır sahne var…