ZBrush 3 IpUçları – Yontma ve Detaylandırma

Zbrush 3 ile çalışacak olan arkadaşlara başlangıç için gerekli olduğuna inandığım ve önemli gördüğüm ipuçlarından oluşan notlarımı aşağıda yayınlıyorum. Umarım faydalı olurlar.

Zbrush Yontma ve Detaylandırma Konusunda Bilgiler

1- Import ettiğiniz modelin alınmasında ve export aşamasında sorun oluşturmaması için, Preferences’da yer alan Import/Export ayarlarında iFlip, eFlip kısımlarını seçili konumdan kaldırınız. Config’i kayıt ederek her zaman bu ayarın saklanmasını sağlayabilirsiniz. Config > store config.

2- Aldığınız modelin UV map’i olması, kullandığınız temel 3D yazılımla ve diğer yazılımlarla rahat çalışmanızı sağlar. Bu nedenle modeli Zbrush’a yükler yüklemez, ilerde diğer 3D yazılımlarla sorun yaşamamak için UV Map’i kontrol etmeniz faydalı olacaktır. Bunun için, en alt detay seviyesinde, tool > texture kısmında yer alan UV Check tıklanır. Hatalı olan kısımlar kırmızıyla gösterir. Düzeltmek için ana 3D yazılıma geri dönüp UV’yi düzeltebilirsiniz.

3- Üretim sürecinde herkesin aynı base mesh’i kullanması çok önemlidir. Bu nedenle çalışmaya başlamadan önce bu base mesh’i saklamak yerinde olur. Bunu en alt detay seviyesindeyken, Tool > Morph Target kısmında yer alan, StoreMT tuşuyla gerçekleştirebilirsiniz.

4- Modelin detay sayısını arttırarak, Zbrush çalışmasına başlayabiliriz. Bunun için Tool > Geometry kısmında yer alan Divide tuşuyla gerçekleştirebiliriz. Bu işlemi aynı zamanda kısa yol tuşu kullanarakta gerçekleştirebilirsiniz. CTRL-D ile divide işlemi gerçekleştirilir. Yine d tuşuyla üst subdivision seviyesine çıkılabilir ve Shift-d ilede alt subdivision seviyesine inilir. Preferences menüsünde yer alan Mem kısmında bir modelin sahip olabileceği en yüksek polygon sayısı milyon cinsinden belirtilmektedir. Bilgisayarınızın hafıza miktarının ne kadar polygon kaldıracağını bu bölümden öğrenebilirsiniz.

5- Çoğu zaman detaylandırılacak modeller, simetrik yapılardır. Bu nedenle simetrik olarak fırça darbeleri vurmak işinizi çoğu zaman kolaylaştırır. Transform menüsünde yeralan Activate Symmetry seçeğeni simetri modunu aktif duruma getirmenizi sağlar. Alt kısmında yer alan eksenleri temsil eden X Y Z seçenekleri istediğiniz eksene göre simetrik çalışmanızı sağlayacaktır. Bu kısımda yer alan UsePosable Symmetry seçeneği, modelin topolojisine bakaraj simetrik bir yapı tespit etmektedir. Böylece pozlanmış yapıları dahi simetrik olarak düzenlemek mümkündür.

6- Düzenleme yaparken, Alt tuşuna basıp vuracağınız fırçaların aksi (ters) etki yapacağını, mesela simple brush’da kabartma yerine batırma, SHIFT tuşunun Smooth (yumuşsatma amacıyla kullanıldığını unutmayınız).

7- CTRL tuşuyla maske oluşturduğunuzu oluşturduğunuz maskeyi CTRL ve sol mouse tıklamasıyla (model üstüne) yumuşatacağınızı, CTRL-ALT ve sol mouse tıklamasıyla kenarlarını sertleştireceğinizi unutmayınız. Modelin dışında bir kısma CTRL sol mouse tuşuyla tıklarsanız maskenin tersini seçmiş olur. CTRL ile boş alanda bir kısım seçerseniz maske ortadan kalkar.

Maske oluşturmakta kullanılacak bir yöntemde Move – scale – rotate tuşlarından birine bastıktan sonra modelin üzerinde CTRL tuşuna basarak topolojiye göre maske oluşturabilirsiniz.

8- Aynı şekilde CTRL-SHIFT tuşlarına basılıyken mouse’la seçeceğiniz kısımlar dışında kalan kısmı görünmezkılarsınız. Bu hafızadan daha fazla yararlanmanızı sağlarken, yazılımın daha hızlı çalışmasına imkan tanır. Belli bir kısmı görünmez kılmak içinse alanı seçmeye CTRL-SHIFT ‘le başlayıp, daha sonra SHIFT tuşunu bırakırsanız, ilgili bölümü görünmez kılarsınız. Tersini (hide/unhide) almak için model dışında bir kısmı CTRL-SHIFT tuşlarına basarak seçebilirsiniz. CTRL-SHIFT ve tek sol mouse tıklaması bu işlemi ortadan kaldırır.

9- Detay oluşturmak için kullanılacak yöntemlerden bir tanesi Alfa fırçası kullanmaktır. Bir diğer yöntemse Stencil kullanmaktır. Her iki yöntemde de kullanılacak alfa resmi Photosohop’da elinizdeki bir fotoğrafı grayscale’e çevirerek, ya da desature yaparak renkten kurtardıktan sonra levels kullanarak,siyah ve beyaz ayarını yaparak, Zbrush’da çıkıntı ve girinti olacak alanları belirlemeye çalışınız. Daha sonra kenarların siyah olması için daire içine alıp yanlara feather vererek ya da siyaha boyayarak, fırçanın kenarlarını yavaşça yok olmasını sağlayınız.Daha sonra PSD olarak kayıt ediniz.

Alpha brush olarak kullanmak oldukça kolaydır. Alpha menüsünden import ederek hazırladığınız fırçayı kullanabilirsiniz. Alpha Brush kullanırken Stroke (darbe) iletişim kutusunda alt kısımda yer alan “Mouse Input Average Count” kısmı fırçanın ne düzende vurulacağını belirler. Bu normalde 4 değerini alıyor. Ama 1’e alırsanız düzgün olmayan şekilde (doğal) fırça darbelerinin vurulduğunu görürsünüz. Bu özellikle 58 nolu Alphayla (dik çizikler) kırışıklıklar vs oluşturmak için çok uygun bir düzenlemedir.

Stencil kullanımı için Alpha fırçası olarak kullanacağınız resmi seçtikten sonra Alpha menüsünde yer alan Make ST tuşuna basınız. Stencil olarak fırça belirlenince ekranda belirir. Konumunu, büyüklüğünü, yönünü değiştirmek için Space (boşluk tuşuna) basarak gelecek olan arayüzden düzenleme yapabilirsiniz.

10- Projection Master : Zbrush 3 ile birlikte eskisi kadar popüler olmayan bu araç, 3D arayüzden bir an olsun uzaklaşarak, 2D bir düzlemde 3D ortamda kullanamadığımız bazı fırçaları ve araçları kullanmamızı sağlar. Fırçalardan en dikkat çekicilerden bir tanesi DecoBrush’dır. Bunun dışında çok daha düzgün fırça darbeleri vurulabilir. Düz bir doğru gibi.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

9 Cevaplar

  1. emre dedi ki:

    teşekurler.

    zbrush hakkında derslerinizi bulamadım.

    gökhan hocam.

  2. admin dedi ki:

    ZBrush etiketi, Zbrush’la ilgili ulaşmanızı sağlayacaktır.

    http://www.gokhansonmez.com/index.php?tag=zbrush

  3. emre dedi ki:

    teşekkurler ..

    yıldızteknik üniversitesinde verdiğiniz semineri vimeo’dan indirip,
    defalarca izliyorum.
    türkiyede zbrush program hakkında kaynak bulamazken
    sizin verdiğiniz seminerler altın değerinde…
    seminerinizin ve zbrush derslerinizin devamını bekliyorum.

  4. Cemil dedi ki:

    Merhaba Gökhan Bey nasılsınız? Ben Z-Brush a yeni başladım. Kendi sitesindeki videoları izliyorum ingilizcem cok olmasada yaptığı şeylerle anlıyorum baya birşey. Ancak sizden bir isteğim olacak, mümkünse Z-Brush klavye kısayollarını elinizde varsa bana gönderebilir misiniz? yada needen bulabilecegim hakkında bilgi verirmisiniz. İnternetten ve kendi sitesinden bulamadım. Program Helpide boş birşey gelmiyor. Şimdiden Teşekkür ederim. İyi çalışmalar.

  5. admin dedi ki:

    Merhaba Cemil Bey,

    Zbrush kısa yolları aşağıdaki sayfada yer almaktadır.

    http://www.pixologic.com/docs/index.php/ZBrush_3_Shortcuts

    Ayrıca Zbrush’ın indirilebilir help dosyası aşağıdaki sayfada yer almaktadır. Bu dosyayı sisteme kurarken Zbrush’ı kurduğunuz klasörü belirtirseniz, yerinde olur.

    http://download.pixologic.com/trial/Z3HelpSetup.exe

  6. safak dedi ki:

    merhaba gökhan abi senin sayende zbrush la tanıştım diyebilirim üste yazdığın ipuclarını okuyarak ordan burdan öğrendiğim zbrush kısa yollarını ipuclarını tazeledim ve kalıca hale getirdim çok sağol ellerine sağlık…koloy gelsin iyi çalışmalar..

  7. feap dedi ki:

    Gerçekten yeni başlayanların bilmesi gereken maddeler. İyi seçim.

  8. Sadi Nergizdal dedi ki:

    Gökhan bey merhaba;
    Ben emekli gazeteciyim. Boş zamanlarımı çizime ayırdım. Agisoft Photoscan ile 3D çalışmaları yapıyorum. Ancak temiz bir çalışma çıkmıyor ortaya. Çalışmalarımı ZBrush’a aktarıp orada devam etmek istiyorum. ZBrush 3.5 R3 yükledim, ancak import butonunda photocan çalışmalarımı çağıramıyorum. Belki yüklediğim ZBrush 3.5 R3 eksiktir bilmiyorum. Yardımcı olursanız sevinirim. İyi çalışmalar…

    • admin dedi ki:

      Kusura bakmayın, yorumunuz gözümden kaçmış 🙁

      Agisoft Photoscan yazılımı File > Export Model seçeneklerinden, kayıt tipi (Save as type) olarak Wavefront OBJ (*.obj) seçerseniz, Zbrush’da sorunsuz açmanız gerekir…
      iyi çalışmalar.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir