OpenEXR
OpenEXR, ILM’in (Industrial Light & Magic) bilgisayar grafiği alanında kullanmak üzere geliştirdiği, high dynamic-range (HDR), resim dosya yapısıdır. ILM başta olmak üzere, günümüzde birçok film stüdyosu ve profesyonelin, bu dosya tipini desteklemesi ve kullanmasının birçok sebebi vardır. Bunların başında, mevcut dosya yapılarından çok daha yüksek renk duyarlılığı, 16-bit floating-point, 32-bit floating point ve 32-bit integer piksel desteği akla ilk gelenlerdir. İş akışı açısından, mevcut dosya yapılarından çok daha fazla kanalı barındırması (R,G,B,A,Z’nin dışında istediğiniz kadar), büyük esneklik sağlamaktadır.
Bu nedenle, .EXR dosya tipi bir süredir benimde tercihim haline geldi. Bu aralar çok yoğun olarak 3D işlerle ilgilenecek zamanım olmasada, üretim sürecinde bu dosya tipinin kullanılması için biraz araştırma yaptım. Üretim sürecinde, özellikle Nuke kompozisyon yazılımdaki Gizmo sistemiyle, .EXR dosya yapısının, Multipass render işlemlerinde, hız ve esneklik kazandırdığını söyleyebilirim. Bunda LightWave 3D’nin .EXR desteğininde büyük bir katkısı oldu.
çok yaygın ve bilinen bir dosya tipi olmadı için, bu dosya tipini destekleyen resim gösteri yazılımlarıda az sayıda. Hızlı olarak elde ettiğimiz sonuçları görmekte zorluklar yaşıyorduk. Bu sorunu geçenlerde ilk betasını deneme şansı bulduğum DJV adlı resim yardımcı yazılımıyla aşmak mümkün. İlk betadan sonra farklı kanal/layer gösterme imkanının olup olmadığını programı yazan arkadaşa iletmiş, üzerinde çalışacağı sözünü almıştım. Yeni yayınlanan, betada bu özelliğin konulduğunu büyük bir mutlulukla gördüm. OpenEXR ile ilgilenecek arkadaşlara küçük bir önerimizde DJV olsun.
Bu konudaki anlatımınızda aklımda bir şey oluşmadı. Galiba bu konuya epey yabancıyım. Adını ilk kez duyanlar için biraz daha detaylı anlatırsanız sevinirim.
Mümkünse tabi ki…
çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Hocam bir konuya daha aklım takıldı.
Elime geçen .exr uzantılı dosyayı photoshop la açtım. arkaplanı olmayan tek layerlı bir dosyaydı bu. Mode kısmından baktığımda rbg 32 bit/channel olduğunu gördüm. Ne farkı olduğunu anlamak için benim kompact fotoğraf makinasıyla (8 mp) çektiğim görüntülerle kıyasladım. Benimkiler 8bit/channel görünüyordu.
32 Bit Kullanım alanında mı fark yaratıyor yoksa programlarda işlenmesi açısındanmı bu özellikte. Yoksa 32bit olunca daha netmi daha derinmi görünüyor?
Umarım arabayla bisikleti kıyaslamıyorumdur. İnanın kafamda hiçbirşey oluşmadı.
Bu konuyuda yeri gelmişken aydınlatırsanız memnun olurum.
Öncelikle ilginiz ve sorularınız için teşekkür ederim…
Açıkçası bu notu düşerken, 3D canlandırma ve sayısal kompozisyon ortamını düşünerek birşeyler yazdığımdan, hata yaptığımı sayenizde fark ettim…
OpenEXR notlarımda belirttiğim biri bir resim formatı. En büyük özellikleri HDR (Yüksek Yoğunluk) ve çok kanallılık olarak özetliyebilirim. Fotoğrafçılıkla ilgilenenler için önemli olan kısmı, sanırım HDR (High Dynamic Range) olması…
Gerçek dünyadaki parlaklığı (en koyu ve en açık renk arasındaki farkı) bilgisayar ekranına (HDR Ekranlar çıktı) ya da kağıda aktarmamız mümkün değil. Aynı şekilde bu tonlamayı, klasik bir fotoğraf makinasıyla şimdilik bir kerede yakalamamızda mümkün değil. Sizin belirttiğiniz gibi elde ettiğimiz fotoğraflar bir kanalda 8bit yani 256 renk tonuyla sınırlı. Bu şu anlama geliyor. RGB kanallarına sahip bir fotoğrafta siz Red-Kırmızı bilgisi için 256 seviye, Green-Yeşil için 256 seviye ve Blue-Mavi için 256 seviye değerle sınırlısınız. Buda çektiğiniz ortamın bir kerede alabileceğiniz renk ışık bilgisini sınırlamakta ve daha sonradan resim üzerinde yapacağınız renk, ışık oynamalarında elinizi kolunuzu bağlamaktadır.
Kısacası ne mevcut kameralar gerçek anlamda renk ve değerlerini yakalamakta yeterli ne de bu bilginin saklanacağı dosya yapıları. Bunun çözümünü ise aynı ortamın farklı exposure değerlerinde bir seri fotoğrafını çekerek ve bunları işlemden geçirerek oluşturdukları HDR resimlerde bulmuşlar. HDR resimler resimler normalden daha fazla renk ve tonuna sahip olmasının yanı sıra, daha sonradan işlemden geçirerek daha karanlık, aydınlık yapmanıza, bir nevi yeniden ışıklandırmanızı sağlayacak derecede geniş renk ve ton bilgisine sahipler (sizin örneğinizde kanal başına 32bit – 4.294.967.296 seviye).
OpenEXR işte bu tür resimlerin saklanabileceği bir format. HDR resimleri bir ortamın farklı exposure değerlerinde çekip oluşturabilir, openEXR formatında saklar ve daha sonradan renk ve dolayısıyla ışık değerleriyle özgürce oynayabilirsiniz. Bir ortamı karanlık ya da aydınlık yapmak elinizde olur. 3D sanatçılar ise bu resimleri, 3D render sırasında ortamın aydınlatılması için kullanabilirler…
Aşağıdaki sayfada renk derinliği konusuna bakarsanız verilen 8 bit ve Truecolor arasındaki farktan daha büyük etkinin, HDR resmin sadece bir kanalında olduğunu görerek anlarsınız.
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth
Google’dan araştırarak aşağıdaki sayfadaki açıklamaların sizin için faydalı olabileceğini gördüm…Bir göz atmanızda fayda var..
http://www.gunesintamicinde.com/hdr-fotograf-cekmek-high-dynamic-range-photos/
ilginiz için tekrar teşekkürler…Bu yorumu düzenleyip, not haline getirmek sanırım yerinde olacak 🙂
mrb lar openexr görsel olarak kullanılıyormu ya da sadece animasyon ve photoshop türü programlar ile plugin şeklinde mi kullanılıyor ve hdri lar yapılabilirmi openexr ile bir sorumda olcak nasıl öğrenebiliriz tşkler cvbnızı beklerim…
OpenEXR yukarıda belirttiğim gibi bir resim formatı. Bu formatla saklanan ya da oluşturulan fotoğrafların ışık ve renk düzenlerini istediğiniz gibi düzenleyip, baskı almanız kullanmanızda mümkün. HDRI’lerden kastınız nedir tam emin değilim ama OpenEXR, HDRI’dir zaten.
Yukarıdaki linkler OpenEXR ve HDRI hakkında yeterince bilgilendirici. Bir ekleme yapmak gerekirse, http://www.debevec.org eklenebilir.
Slm. ben openexr uzantısını ilk defa fxphd den aldığım Maya Animation & Compositing: Red Dwarf kursunda gördüm ve gördüğümü de sizlerle paylaşmak isterim. Öyleki Maya da mental ray kullanarak oluşturduğu (MattdLeonard) yansıma, diffuse, gölge, occlusion gibi render geçişlerinin çıktısını openexr uzantısı ile aldı ve nuke import ettiğinde ise biz nuke de tek bir dosya görüyorduk ama dosya kendi içinde yukarıda saydığımız bütün render geçişlerini barındırıyordu. daha sonra ise kullandığı shuffle node sayesinde bahsettiğim openexr dosyasından hangi geçişi kullanacaksa onu seçebiliyordu.